Show simple item record

dc.contributor.authorPerales-Escudero, Moises Damian
dc.date.accessioned2024-03-08T02:51:57Z
dc.date.available2024-03-08T02:51:57Z
dc.date.issued2013-09-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12249/4057
dc.description.abstractEste artículo informa sobre un estudio de intervención educativa que utilizó herramientas lingüísticas y Aproximaciones retóricas a la lectura crítica, con el fin de enseñar conciencia intercultural. La intervención se implementó con un grupo de universitarios mexicanos. estudiantes que aprenden inglés como lengua extranjera. El estudio se centra en los cambios. entre las comprensiones articuladas de los participantes antes y después de la intervención el contexto cultural objetivo, concretamente los EE.UU. Los datos fueron codificados y analizados. utilizando una perspectiva de la teoría de la complejidad y un análisis cualitativo dirigido. Los resultados indican que llamar la atención de los estudiantes sobre la situación cultural del uso del lenguaje puede aumentar su conciencia de las múltiples posiciones ideológicas existente en un contexto cultural. Con base en estos resultados, el artículo sostiene que El campo de la educación intercultural necesita dar un giro lingüístico para avanzar sus objetivos.
dc.description.provenanceSubmitted by Moisés Damián Perales Escudero (mdperales@uqroo.edu.mx) on 2024-03-06T12:34:31Z No. of bitstreams: 1 intercultural_ed_paper.pdf: 157152 bytes, checksum: 882dbd13cce2b8d0d1d1a33a7a2d8611 (MD5)
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Yeni Martin Cahum (yenimartin@uqroo.edu.mx) on 2024-03-08T02:51:56Z (GMT) No. of bitstreams: 1 intercultural_ed_paper.pdf: 157152 bytes, checksum: 882dbd13cce2b8d0d1d1a33a7a2d8611 (MD5)
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2024-03-08T02:51:57Z (GMT). No. of bitstreams: 1 intercultural_ed_paper.pdf: 157152 bytes, checksum: 882dbd13cce2b8d0d1d1a33a7a2d8611 (MD5) Previous issue date: 2013-09-01
dc.formatpdf
dc.language.isoeng
dc.publisherTaylor & Francis
dc.relation.ispartofIntercultural Education
dc.relation.urihttp://dx.doi.org/10.1080/14675986.2013.793037
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectLingüística aplicada
dc.subjectLectura (Educación superior)
dc.subjectEducación multicultural
dc.subject.classificationHUMANIDADES Y CIENCIAS DE LA CONDUCTA::LINGÜÍSTICA::LINGÜÍSTICA APLICADA
dc.titleTeaching intercultural awareness in the English as a Foreign Language classroom: a case study using critical reading.
dc.typeArtículo
dc.type.conacytarticle
dc.rights.accesembargoedAccess
dc.identificator4||57||5701
dc.description.otherThis paper reports on an educational intervention study that used linguistic and rhetorical approaches to critical reading, in order to teach intercultural awareness. The intervention was implemented with a group of Mexican college students learning English as a foreign language. The study focuses on changes between participants’ pre- and post-intervention articulated understandings of the targeted cultural context, namely the USA. The data was coded and analyzed using a complexity theory perspective and directed qualitative analysis. The results indicate that drawing students’ attention to the cultural situatedness of language use can increase their awareness of the multiple ideological positions existing in a cultural context. Based on these results, the paper argues that the field of intercultural education needs to take a linguistic turn in order to further its goals.
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.1080/14675986.2013.793037
dc.number.revistaVol. 24, No.3


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0